• Anmerkning som sanksjon 

      Lyng, Malin Susann (Bachelor thesis, 2019)
      Sammendrag Oppgavens tema er anmerkninger og en nærmere kikk på læreres egne erfaringer med å bruke anmerkninger som sanksjon i skolen. Oppgaven diskuterer blant annet Opplæringslovas hensikt med sanksjonene opp mot hvordan ...
    • Arbeid med sosial kompetanse på 1-10 skoler 

      Aanonsen, Magnus (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan én enkelt skole arbeider med sosial kompetanse hos elevene. Jeg har bemerket meg at det er lite nasjonale retningslinjer på dette punktet, og stor variasjon på hvordan dette gjøres ...
    • Demokratisk deltakelse - Hva er skolens ansvar? 

      Lystad, Helene Reitan (Bachelor thesis, 2019)
      Skolen og lærerne har gjennom opplæringsloven og læreplanen en plikt til å arbeide med demokrati og demokratiske prosesser gjennom undervisning og generelt i skolehverdagen. I denne oppgaven ser jeg på læreres ansvar for ...
    • Experiencing the transition to lower secondary school: Students’ voices 

      Strand, Gro Marte (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      This study seeks to explore how Norwegian students experience the transition to lower secondary school. Semi-structured interviews, observations, and letters were used to capture these experiences. The findings indicated ...
    • Førebyggjande arbeid mot mobbing i skulen 

      Tødenes, Magnus Nordstrand (Bachelor thesis, 2019)
      Oppgåva har følgjande problemstilling: «Korleis jobbar ein rektor og ein lærar ved ein ungdomsskule for å førebygge mobbing?» I denne oppgåva har eg studert korleis ein rektor og ein lærar ved ein ungdomsskule jobbar ...
    • Hvordan forebygge skolevegring 

      Johnsen, Silje Einskar (Bachelor thesis, 2019)
      De fleste barn og unge har ikke problemer med å gå på skolen. Det er her de bygger vennskap, lærer og leker. Det er også nettopp dette skolen skal være en arena for. Men hvordan håndterer man det om barnet ikke ønsker å ...
    • IKT i undervisning - En kvalitativ studie av læreres bruk av IKT som læringsverktøy 

      Rise, Ingunn Lånke (Bachelor thesis, 2019)
      Min bacheloroppgave belyser hvordan lærere bruker digitale verktøy i sin skolehverdag. Barn bruker mye av tiden sin hjemme til å leke med og utforske den digitale verden. Mange av dem blir introdusert for teknologi allerede ...
    • Læreres holdninger til mobilforbud i skolen 

      Bakken, Martin (Bachelor thesis, 2019)
      Denne kvalitative studien ser på hvilke holdninger lærere har til mobilforbud i skolen, og diskuterer disse holdningene i lys av relevant teori. I studien ble det intervjuet to ungdomsskolelærere på skoler som har en eller ...
    • Når tanken er god 

      Tordhol, Lars Ola (Bachelor thesis, 2019)
      Denne bacheloroppgaven tar ett dykk inn i verdenen til to ungdomsskolelærere og er et forsøk på å besvare problemstillingen; hvilke holdninger har ungdomsskolelærere til lekser? Ungdomsskolelærerne som inngår i oppgaven ...
    • Opplevelse av tilhørighet og inkludering i møtet mellom kulturer 

      Strand, Gro Marte; Berge, Åsa Dahl; Steen-Olsen, Tove Herborg (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I dette kapitlet vil vi se nærmere på hvilke opplevelser barn og unge med innvandrerbakgrunn har når det gjelder tilhørighet, inkludering og mestring i skole- og nærmiljø. Kapitlet bygger på teoristudier og en intervjuundersøkelse ...
    • Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse 

      Bysheim, Benedikte (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven forsker jeg på overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse, som undersøkes fra lærerperspektivet og hva de mener er viktig å vektlegge i denne overgangen for å ivareta elevene. Litteratursøk ...
    • Overgangen mellom barnehage og skole fra et barneperspektiv 

      Merg, Tuva Günther (Master thesis, 2023)
      Denne studien handler om overgangen mellom barnehage og skole. Formålet har vært å løfte frem barnas perspektiv og opplevelse av overgangen, og forstå hva skolen kan gjøre for å møte barnas behov for sosial kontinuitet og ...
    • Relasjonsledelse i et medarbeiderperspektiv: En Q-metodologisk studie av medarbeideres subjektive opplevelse av møtet med leder 

      Strand, Gro Marte (Master thesis, 2013)
      The focus of this thesis is the role of relational leadership in workplace management. The objective of the thesis is to study how staff members experience the relationship with their line manager. The research material ...
    • Språklig aktivitet og inkludering i mottaksklasser 

      Hofseth, Ane Justad (Bachelor thesis, 2019)
      I flere kommuner i Norge i dag har det blitt opprettet mottaksklasser for å ivareta og tilrettelegge for nyankomne elevers behov for språklig, faglig og sosial opplæring. Knyttet til en slik modell kan det oppstå utfordringer, ...
    • Supporting the transition to lower secondary school: The voices of lower secondary leaders and teachers 

      Strand, Gro Marte (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The primary-secondary transition is recognised as a challenging time for students, and poor transition processes can negatively affect the students’ development. School professionals play an important role in enhancing the ...
    • The Transition to Lower Secondary School: Experiences and Perspectives 

      Strand, Gro Marte (Doctoral theses at NTNU;2020:318, Doctoral thesis, 2020)
      Sammendrag: [Summary in English below] Opplevelser og perspektiver på overgangen til ungdomstrinnet «I alle fall for meg så har det vært en bra overgang - ikke noen store problemer, og at det egentlig har ...
    • Trygghet og tilhørighet som fundament for læring og utvikling 

      Gellein, Maja (Bachelor thesis, 2019)
      Denne studien tar for seg relasjonsbygging i en mottaksklasse. Det er i dagens flerkulturelle samfunn viktig å vite noe om hvordan man som lærer kan legge til rette for minoritetselever. Det er aktuelt og vesentlig å være ...
    • Utvikling av faglig intuisjon etter endt utdanning for trafikklærere Trafikklæreres refleksjoner om forholdet mellom teori og praksis 

      Skjold, Julie (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven utforsker utviklingen av faglig intuisjon etter endt utdanning for trafikklærere og trafikklæreres refleksjoner om forholdet mellom teori og praksis. Å forske på et fenomen, som intuisjon er, har ført ...
    • Å endre et destruktivt klassemiljø 

      Lønstad, Hanna Kristine (Bachelor thesis, 2019)
      Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan norske ungdomsskolelærere jobber for å endre destruktive klassemiljøer. Oppgaven er en kasusstudie, basert på kvalitative intervjuer av to ungdomsskolelærere. Ved hjelp av resultatene ...